A/r/tografi: konst, forskning och pedagogik
I en antropocentrisk tid utmanas vi att skapa nya kunskap där människan inte längre sätter sig själv i centrum av tillvaron. För att lyckas med detta behöver forskning och kunskapserövring finna nya vägar. I detta seminarium kommer vi att sätta särskilt fokus på det som kallas för a/r/tografi.
A/r/tografi är en sammansatt aktivitet som består av konst (art), forskning (research), lärande (teaching) och gestaltande (graphy). Här möts tre aktörer i en och samma person, (a) artisten, (r) forskaren och (t) läraren (LeBlanc & Irwin 2019). Genom dessa sammankopplingar av aktiviteter och aktörer skapas en a/r/tograf som genomför akademisk forskning alternativt ett pedagogiskt utforskande med en specifik metodologi (Irwin 2013; Waterhouse 2021). En aktivitet som medverkar till i en ständig förändring, där ett pågående flöde skapar en oändlig mångfald av kopplingar och intrasslingar. I fokus är inte enheter, utan snarare flerfaldighet, dimensioner och rörliga riktningar (Mazzei & McCoy 2010).