Referenslitteratur P Freire

Freires böcker på svenska:

De förtrycktas pedagogik (1972 och 2021)
Kulturell kamp för frihet (1974)
Utbildning för befrielse (1975)
Pedagogik i utveckling: brev till Guinea Bissau (1978)

Freire – övriga böcker

1990

Apelmo P, Ekermo M. (1991). Att skapa mötesplatser. Sid 19-25. Linköpings Universitet, Fortbildningsnämnden

Bergstedt, B. & Perneman, J-E. (1990). Förnyelsens livsformer. Reflexioner kring försöks-, utvecklings- och forskningsprojekt inom folkbildning och vuxenundervisning i Norden. Nordens folkliga akademi. Apelmo P, Ekermo M, Karp H, Stål R. (1990). Att mötas för förändring. En beskrivning och kritisk granskning av ett förändringsarbete. Sid 16-ff. Örebro Universitet. Forskargruppen för socialt arbete. Skrift nr 6. ISS

1993

Apelmo P (red) (1993). Utveckling i skola och kommundel. Sid 25.Linköping Universitet, IPP

Chrysander, L. (1993). ”Det skulle sitta i märgen…” Folkbildningens pedagogik i Studiefrämjandet, en utvärdering.

1995

Perneman, J-E. (1995). Effektivt lärande. Räddningsskolan Skövde, Linköpings universitet.

1996

Apelmo P (1996). Uttryckande konstterapi. Förhållningssätt. Sid 11-24. Diplomuppsats. Svenska Institutet för Uttryckande Konstterapi AB

Apelmo P (red.) (1996). Uttryckande Konstterapi – en presentation, med exempel på tillämpningar. Sid. 44, 69, 152. CVF, Mälardalens Högskola, Seminarierapport, Skriftserie C

1997

Perneman, J-E. (1997). Nätvärk – om formandet av ett distansutbildningsprogram för folkhögskollärare.

Utvärdering av Folkhögskollärarprogrammet vid Linköpings universitet, Delrapport 2, Vuxenutbildarcentrum.

1998

Hård af Segerstad, H., & Perneman, J-E. (1998). Tydlig otydlighet.

Utvärdering av Folkhögskollärarprogrammet vid Linköpings universitet. Slutrapport. Vuxenutbildarcentrum.

1999

Osman, A. (1999). The Strangers Among Us. Akademisk avhandling vid Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap.

2002

Olausson, A. (2002). Folkbildning som interkulturell dialog. Arbetsseminarium, Nordens folkliga akademi, Göteborg 2-3 oktober 2001. Föreningen för folkbildningsforskning i samarbete med Stockholms arbetareinstitutsförening.

Perneman. Jan-Erik & Arvidsson, Britt (2002). Dynamiska behov och färdiga koncept. Stockholm: FS.

2004

Apelmo P (red) (2004). Utvecklingsarbetet Fristadsbarn. Teoretiska reflektioner. Bidrag från vetenskaplig                       referensgrupp och sakkunniga. Eskilstuna: Utvecklingsarbetet Fristadsbarn, Fas 2 rapport nr 3, Eskilstuna Kommun

2005

Cerruto, L. (2005). Kawsay – en kulturell återerövring. Globala röster, nr 2, 2005.

Kawsay (2005). Metodologıa Propia. Educación diferente. Cochabamba: Centro de Culturas Originarias.

Ehn, M. (2005). Kawsay – folkbildning i Anderna. I Internationellt samarbete i folkhögskolan. Svenska folkhögskolans lärarförbund, SFHL, s. 22-23.

Roselius, Staffan (2005). Upplevelser och tankar på höga höjder. Andinsk resa 2005. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap.

2006

Eliasson Bjurström, Å. (2006). Interkulturalitet och hållbarhet – rapport från seminarier med deltagare från 11 länder. Högskolan Väst, Institutionen för Individ och Samhälle.

2007

Perneman JE. (red) (2023). med Cerruto L, Reyes D, Bazozalto C, Saaresranta T, Rocha JA. Interculturality and Sustainabitity  –  Interculturalidad y Sustentabilidad  -Interkulturalitet och hållbarhet. Utvecklingen av ett interkulturellt forskningsprogram i samverkan mellan andinska och nordiska forskare. Linköpings universitet, Högskolan Väst och Projecto de Universidad Indigena Originaria Intercultural Kawsay. Linköping och Cochabamba, september 2007.

Underlag för samtal den 8 oktober 2007 med Ana Gren.

Ehn, M. (2007). Ömsesidighet i praktiken? – En studie av samarbetet mellan Centro de Culturas Originarias Kawsay i Bolivia, Vuxenutbildarcentrum vid Linköpings universitet och Färnebo folkhögskola. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. C-uppsats.

2008

Apelmo P. (2008). Den ickeverbala kommunikationens betydelse. Kommunikation

Av kroppsligt förankrad erfarenhet. Umeå Universitet, Uppsats 15 Hsp.

2009

Apelmo P. (2009). EXA; Expressive Arts – Uttryckande Konst. Tillämpning i skola och socialtjänst – teoretiska perspektiv och exempel. Eskilstuna: Utvecklingsarbetet Fristadsbarn, Fas 2 rapport nr 4, Eskilstuna Kommun. Lunds Universitet, Pedagogiska Rapporter

Perneman JE. (2009). ”Det är på allvar…” Ungas möte med frigörande folkbildning – frigörande kraft i att skapa engagemang. Studiefrämjandet, Linköpings universitet/Högskolan Väst (red. 2023)

Perneman JE. (2009). Projektverkstan. ”att skapa möjliga strukturer för unga, utveckla demokrati, lärande och personlig utveckling och skapa delaktighet”. Projektet genomfördes 2007-2008 i Motala och Rinkeby. Anslagsgivare: Ungdomsstyrelsen. Projektledare: Agneta Feischer. Utvärderare: Jan-Erik Perneman, Linköpings universitet/Högskolan Väst

Perneman JE. (2009). Drömmar blir verklighet…  ”Rapport från resa den 15-29 april 2009 till de andinska länderna Ecuador, Peru och Bolivia”. Se reviderad version 2023. Se ockspå fotoboken: http://www.bernhardsson.com/lennarth/images/Andinska_upplevelser_090907.pdf

Linköpings universitet – Högskolan Väst

2012

Apelmo P.     (2012(a)). Utvecklingsarbetet SKAPA. Slutrapport. Eskilstuna Församling, Eskilstuna.

Apelmo P, (red.) (2012(b)). SKAPA berättelser. Fördjupning – uppslagsverk. Bilaga till utvecklingsarbetet SKAPA slutrapport. Expressive Arts i möte med Svenska Kyrkans tradition. Eskilstuna Församling. Eskilstuna

2014

Perneman JE. (2014). De förtrycktas pedagogik – som blev befrielsens pedagogik… 

Folkhögskoleveteranen Nr 2 Årgång 14 sid 3-5

2016

Apelmo P, Tedenljung D. (2016). Lek som pedagogisk filosofi och praxis – en pedagogik och etik för sociala sammanhang. Mälardalens Högskola, Eskilstuna

2018

Apelmo, P. Tedenljung, D. Lundkvist, H. (2018). Subjektifierande högskolepedagogik.

Ur Ärlemalm-Hagsér E & Öhman M (red). Högskolepedagogisk utveckling i teori och praktik. Mälardalen Studies in Educational Sciences No 39

Apelmo P. och Lundkvist H.  (2018). Lek som förändrande ögonblick.En applikation av Expressive Arts som pedagogisk filosofi och praxis. Forskargruppen INTRA, skriftserie B:3

2019

Lundkvist H. Apelmo P.  (2018/2019). Att upptäcka det som inte går att fånga. Ramar för ett estetiskt-etiskt förhållningssätt till pedagogik.: Studier i pedagogisk Filosofi, https://tidsskrift.dk/spf/index. ISSN nr. 22449140. Årgång 7, Nr. 2, sid 21-35.

Apelmo P (2019). Koncept SKAPA. En guide till bildarbete. Illustrationer – Pers Karin Skogar. Flemingsbergs församling/Apelmo/Skogar

2020

Burman A och Runefelt L (2020). 1968 och pedagogiken. Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History:

1. Anders Burman & Synne Myrebøe (red.) (2019). Martha Nussbaum. Ancient Philosophy, Civic Education and Liberal Humanism.

2. Anders Burman & Shamal Kaveh (red.) (2020). Demokratin och det politiska. Essäer om

samtidens politiska tillstånd.

3. Anders Burman & Tore Lund (red.) (2020). Efter Viktor Rydberg. Receptionshistoriska studier.

4. Anders Burman & Joakim Landahl (red.) (2020). 1968 och pedagogiken.

2021

Byström Janarv, G. (2021). 100-åringen som lärde oss att ifrågasätta. Sändaren nr 51. 2021, sid 8-9.

Perneman JE. (2021). De förtrycktas pedagogik – spår av Paulo Freire under ett halvsekel.

Folkbildning & Forskning. Årsbok 2021. Föreningen för folkbildningsforskning.

2022

Boozon, S. m fl (2022). Vuxenutbildarcentrums internationella arbete. Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap, Vuxenutbildarcentrum, 2022, Skriftserie nr 20, sid 51-68

Haglund, B. J. A. (2021). De förtrycktas pedagogik som befriar till handling. Paulo Freire 100 år. ”Socialmedicinsk tidskrift 98 (4): sid. 543–547. ISSN 0037-833X.

2023

Apelmo P. och Lundkvist H. (2023).  ”Musik-dikt-tystnad” – En kartografisk pedagogik i praktiken. Tidskriften Educare.

2024

Apelmo P. (2024). Med bilden som språk. Bildarbetets praktik och filosofi. Forskargruppen

INTRA/Per Apelmo

Lundkvist, H. (2024). Tvetydighetens pedagogik. En läsning av Paulo Freires filosofi genom

 Hegel. Forskargruppen INTRA/ Hannes Lundkvist.

Referenser utifrån filmerna

För mer information –  kontakta Jan Erik Perneman

Perneman, J-E. (1970). Människosyn hos Skinner, Lévi-Strauss och Buber – en kontrastiv studie. Trebetygsuppsats i pedagogik. Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet.

Perneman, J-E. (1977). Medvetenhet genom utbildning. Ett försök att utifrån Paulo Freires perspektiv forma ett ledarutbildningsprogram och beskriva utfallet i termer av kvalitativa skillnader. Acta Universitatis Gothoburgensis, Göteborg Studies in Educational Sciences, 21.

Perneman, J-E. (1979). Olika läromästare. Kristendom och skola 6/79.

Perneman, J-E. (1980). Frigörande dialog. Intern rapport

Perneman, J-E. & Wiedel, B. & Jacobson, L-B. (1982). En grundsyn. Om kunskap, människor och pedagogisk praktik. Rapport, nr 5, inom projektet ”Friare och mer verklighetsnära studier” (FS-PUST).

Perneman, J-E. (1982). ”Det naturliga kan också vara det svåra; ett fritt och verklighetsnära studium”. Slutrapport, nr 6, inom projektet ”Friare och mer verklighetsnära studier” (FS-PUST).

Perneman, J-E. (1983) Verkliga studier – en bra studiegrupp. Seminariet ”Pedagogia de la liberacion”,

Perneman, J-E. (1987). Frigörelsens pedagogik. En kortfattad rapport från erfarenheter av ömsesidigt utbyte mellan nordiska och latinamerikanska länder.

Perneman, J-E. (1989). Ference, Freire, folket och forskningen – en personlig betraktelse. I Säljö, R., Som vi uppfattar det. Elva bidrag om inlärning och omvärldsuppfattning. Studentlitteratur.

Perneman, J-E. (1994). Att se med andras ögon. Några internationella perspektiv på samhälle och folkbildning.  Årsbok om folkbildning 1994. Föreningen för folkbildningsforskning, 1994. s 147-152.

Perneman, J-E. (1994). Flykten valde oss – utvärdering av flykting- och invandrararbete i Visby/Gotland. Vuxenutbildarcentrum. Skriftserie nr 4. Linköpings universitet.

Perneman, J-E. & Perneman, K. (1995). Convivencia – A Challenge of Today. Föreningen för Folkbildning Norden-Latinamerika, FoNoLa-SOL.

Perneman, J-E. (1997). Utsatt möte. Flyktingen, frivilligorganisationen och framtiden. Linköpings universitet, Institutionen för pedagogik och psykologi.

Cerruto, Leonel & Jan-Erik Perneman (1996). Identitet och medvetenhet. Om andinsk och nordisk folkbildning. Årsbok om folkbildning 1996. Föreningen för folkbildningsforskning, 1996. s 65-75.

Perneman, J-E. & Cerruto, L. (1998). Studiehandledning till kursen Interkulturell pedagogik Deltagare från de andinska länderna och Sverige. Linköpings universitet, Institutionen för pedagogik och psykologi & Vuxenutbildarcentrum. 

Perneman, J-E. (2001). Kunskapande och forskning. I Arvidsson, J. & Fahlgren, S. (red) Kunskap utan väggar – perspektiv och metoder för fältstudier i grupp. Lund: Studentlitteratur, s 47-58.

Perneman, Jan-Erik & Branzell Hermelin, Maria (2002). Inuti mötet – om nätverk och medskapande som frigörande kraft. Stockholm: Ungdomsstyrelsen. Delrapport nr 4 i Samverkansprojektet. Ungdomsstyrelsen.

Perneman, J-E. (2003).Interkulturell pedagogik formad i mötet mellan västerländsk och andinsk filosofi – personligt tolkad i samband med en resa till Bolivia, Peru och Ecuador i mars 2003.

Perneman, J-E. (2005).Identitet, interkulturalitet och globalisering – en personlig betraktelse om kampen för en interkulturell pedagogik. Årsbok om folkbildning. Föreningen för folkbildningsforskning, 2005, s 156 – 165

Perneman, J-E. (2009). Andinska upplevelser. En interkulturell resa. Fotobok.

Perneman, J-E.  (2009). Det är på allvar – ungas möte med frigörande folkbildning. Studiefrämjandet och Linköpings universitet/Högskolan Väst.

Perneman, J-E. (2010). Förändringens möjligheter. I Lagrosen, S., Lund Snis, U. & Nehls, E. (Eds.) (2010). Lärande i och för det nya arbetslivet. Lund: Studentlitteratur, s.155-172.
Lärande i arbetslivet – slutrapport och utvärderingsrapport (2013).

Perneman, J-E.  (2013). Det medskapande mötet. Jubileumsskrift ”90 år med Ljungskile folkhögskola”, s. 84-90.

Perneman, J-E. (2014). De förtrycktas pedagogik – som blev befrielsens pedagogik…

Folkhögskoleveteranen nr 2, 2014 (s 3-5) http://vetfolk.dinstudio.se/files/Veteranen_nr_2_2014.pdf

Perneman, J-E. (2019). Kunskap på hög nivå- urfolkens kamp för en egen högre utbildning

Perneman, J-E. (2019). Kunskap på hög nivå- och att inte vara nedsjunken i tystnadens kultur. Om kurser i interkulturell pedagogik, identitet och globalisering och urfolkens kamp för en egen högre utbildning.

Perneman, J-E. (2021). De förtrycktas pedagogik – spår av Paulo Freire under ett halvsekel. Årsbok om folkbildning. Föreningen för folkbildningsforskning, 2021, s 182 – 189.